ce se intampla atunci cand iti este foame

Aparitia senzatiei de foame este insotita de cele mai multe ori de o serie de multe alte schimbari in organism. Printre acestea se numara aparitia unei stari de iritabilitate, scaderea puterii de concentrare sau chiar depresia.

Atunci cand mancam, se activeaza zona din creier responsabila cu procesarea senzatiei de placere si recompensa. De obicei, aceasta senzatie este provocata de zaharul si grasimea din alimente si este oarecum asemanatoare cu cea provocata de consumul de droguri. Are loc eliberarea de dopamina, asa-numitul “hormon al fericirii”, acelasi ca in situatia in care ne indragostim. In concluzie, actiunea de a manca este asociata de catre creier cu aparitia unei stari de fericire, deci este normal ca acesta sa ne comande sa mancam din nou.
Atunci cand nu primim mancare, se elibereaza grelina, “hormonul foamei”. Atunci cand grelina intra in contact cu creierul, activeaza zonele care controleaza procesele automate din corp, metabolismul si centrul de recompensa mentionat mai sus. Atunci cand grelina stimuleaza aceste zone, creierul este nevoit sa asculte si sa comande corpului sa manance.

In caz contrar, nivelul de dopamina din corp va descreste. Dopamina fiind un neurotransmitator care ajuta la imbunatatirea activitatii mentale si a puterii de concentrare, scaderea ei va cauza lipsa concentrarii in activitatile de zi cu zi. Mai mult decat atat, dopamina mai are rolul de a tine emotiile sub control, deci un nivel scazut al acesteia ne poate face sa ne pierdem controlul mai usor si sa devenim irascibili.

Dupa ce mancam, organismul transforma mancarea in elemente de baza: proteinele in aminoacizi, grasimile in acizi grasi, carbohidratii in glucoza. Glucoza este sursa primara de energie a corpului, urmata de acizii grasi. Dupa ce corpul nostru digera glucoza, aceasta intra in sistemul circulator pentru a ajuta alimentarea organelor si tesuturilor. Dupa aproximativ 6 ore de la acest proces, nivelul de glucoza devine prea scazut pentru a furniza energie organismului. In timp ce alte organe folosesc diversi nutrienti pentru a functiona, creierul este direct dependent de glucoza. 25% din energia obtinuta din alimentele consumate este folosita pentru functionarea creierului. In concluzie, atunci cand nivelul de zahar din sange descreste, acelasi lucru se intampla si cu functionarea creierului.

Atunci cand nivelul de glucoza din sange scade semnificativ, creierul percepe acest lucru ca pe o situatie care ameninta viata. Prin urmare, acesta comanda diverselor organe din corp sa sintetizeze si sa elibereze hormoni care cresc cantitatea de glucoza din sange. Printre acestia se numara hormonii de stres, ca de exemplu adrenalina si cortizolul – supranumit “hormonul grasimii abdominale”.
Corpul nostru are nevoie in permanenta de combustibilul potrivit pentru a functiona eficient. Atunci cand ingeram alimente necorespunzatoare, cum ar fi asa-zisul “junk-food”, nu oferim corpului nutrientii necesari pentru a functiona, acesta intrand intr-o stare de epuizare cauzata de lipsa de antioxidanti si fitonutrienti, substante care il ajuta in mod normal sa scape de toxine.

In momentul in care procesul de digestie se opreste, corpul trece printr-un proces de “curatare” – tesuturile elibereaza substantele toxice in circulatie pentru a fi inlaturate. Fara antioxidantii necesari, celulele sunt nevoite sa stocheze aceste substante toxice, neputand sa le elibereze. Conform unui studiu publicat in “Nutrition journal”, persoanele care au o dieta saraca in nutrienti tind sa simta mai mult senzatia de foame dupa ce mananca si sa devina mai irascibili atunci cand le e foame. Mai rau, s-a demonstrat ca organismul poate capata o dependenta de aceste substante nocive.

Solutia pentru a evita aceste stari negative este extrem de simpla – inlocuirea mancarii de tip fast-food si a asa-ziselor alimente pline de chimicale cu alimente sanatoase, bazate pe fructe si legume crude.

Sursa: https://www.eatthis.com/