Cum consumam fructele

 

In cultura noastra, fructul este un simbol de viata, de “bogatie” si de sanatate.
Inainte de toate, fructele sunt o sursa de vitamine, dar trebuie sa le mancati intr-un mod diferit si sa va bucurati de binefacerile lor fara a suferi insa inconvenientele lor. Pentru ca sunt mult mai greu de asimilat decat ati crede.
Fructul este alcatuit din celuloza, dar este si o glucida, deoarece contine “zahar” sub forma de fructoza. Dar, fructoza trebuie sa faca obiectul unei atentii cu totul speciale, pentru ca se transforma in energie disponibila rapid – glicogen. Din fericire, cantitatea de zahar din fructe nu este prea mare si, oricum este eliberata in cantitate mica, datorita fibrelor pe care le contin acestea. Cantitatea de energie transformata nu constituie o problema. In orice caz, este o energie care va fi folosita pentru nevoile imediate.

Exista si o regula foarte importanta si anume ca fructele – in general – nu pot fi combinate cu nimic altceva, nici cu lipide si nici cu proteine.

Aceasta observatie nu este facuta doar in lumina pierderii in greutate care ne intereseaza. Ea se bazeaza pe legile chimiei digestiei. Cand sunt mancate intr-o combinatie, fructele perturba digestia altor alimente digerate si, cu aceeasi ocazie, isi pierd majoritatea proprietatilor (vitamine, etc.) pentru care au fost mancate. De aceea, cea mai grava greseala pe care o puteti face este sa consumati fructe la sfarsitul mesei.
Amidonul trebuie obligatoriu – pentru a fi digerat – sa fie insotit de o enzima, numita ptialina, si care este secretata la nivelul salivei. Majoritatea fructelor au proprietatea de a distruge ptialina. De aici, rezulta ca amidonul nu mai este digerabil in prezenta fructelor. Bolul alimentar ramane, prin urmare, ,,in suferinta” in stomac, unde va fermenta sub actiunea caldurii si a umiditatii. Consecinta directa a acestui fenomen va fi o anumita balonare datorata gazelor precum si tulburarile digestive, in general.
Cand fructele sunt consumate impreuna cu lipidele si proteinele, de exemplu carne sau branzeturi, ele raman blocate un timp anume in stomac, in loc sa treaca – asa cum ar trebui – in intestin, unde sunt digerate normal. Dar carnea are proprietatea de a ramane mai multa vreme in stomac, unde sufera cea mai importanta faza din digestia sa, multumita unor enzime adecvate. Fructele vor ramane prizoniere in stomac, unde, sub efectul caldurii si al umiditatii, vor fermenta, producand chiar si alcool. Deci toata digestia va fi perturbata. In acelasi timp, fructele isi vor pierde toate proprietatile vitaminele, iar metabolismul proteinelor va fi si el tulburat, de aici aparand balonarile datorate putrefactiei anormale.

Deci, fructele trebuie consumate singure! Iata o regula care ar trebui invatata la scoala.
Copiii nostri ar avea mai putine probleme gastrice. Dar, la varsta lor, organismul are alte resurse pentru a reactiona. In schimb, pentru un adult – si in special, o persoana varstnica – fructele la sfarsitul mesei sunt o adevarata otrava.

Cand trebuie mancate fructele?

De fiecare data, pe stomacul gol. Dimineata, de exemplu, inainte de micul dejun. Dar, dupa aceea, trebuie sa asteptati, pana incepeti sa mancati, astfel:
– daca micul dejun este glucidic, adica pe baza de cereale, de exemplu, asteptati o jumatate de ora;
– daca este lipidic, pe baza de oua, sunca, branzeturi, etc, trebuie sa asteptati o ora;
De asemenea, puteti manca fructe seara, tarziu, inainte de culcare, la cel putin 2-3 ore dupa ce ati luat cina.
Pentru cei care au probleme de insomnie, se recomanda a nu se consuma portocale la culcare, vitamina C avand un efect care stimuleaza starea de trezie.
Un fruct poate fi consumat, eventual, si la mijlocul dupa-amiezii. Dar va trebui sa va asigurati ca a trecut suficient timp de la pranz (aproximativ trei ore) si ca mai este destula vreme pana la cina (cel putin o ora).
Puteti lua mese compuse doar din fructe, cu conditia sa nu mancati decat atat.
Lamaia aproape ca nu contine zahar, de aceea, puteti sa beti sucul (neindulcit) in orice moment al zilei sau sa-l folositi la mancare, salate, etc.
Totodata, evitati pepenele galben la inceputul mesei, pentru ca el ar provoca o mica secretie de insulina susceptibila, de a “capta”, dupa aceea, lipidele din felul principal.
Pe cat posibil, mancati fructul impreuna cu coaja. Ea contine celuloza, ceea ce va ajuta in tranzitul intestinal; in coaja se afla cea mai mare cantitate de celuloza si, uneori, chiar vitamine. Coaja fructelor limiteaza puterea lor glicemica.

Sursa: Montignac