carnea de peste

Cunoscut ca aliment de baza si considerat a fi extrem de benefic pentru sanatate, pestele a devenit in ultimii ani preferat de catre multi romani fata de carnea de pui, porc sau vita. Carnea de peste are un continut ridicat de Omega 3, vitaminele A, D, E si B12, minerale (fosfor, iod, potasiu) si are un rol important in mentinerea sanatatii inimii, reducerea nivelului de colesterol din sange si prevenirea depresiei.

Insa, contrar popularitatii din ce in ce mai crescute de care se bucura acest aliment, nu toti pestii sunt la fel de buni, unii dintre ei putand avea chiar efecte contrare asupra sanatatii.
Unul dintre motivele de ingrijorare pentru amatorii de carne de peste este continutul acestora in mercur. Unii pesti contin mercur in cantitati neglijabile, considerate sigure pentru organism, insa pestii mari prezinta un risc crescut deoarece, din cauza duratei de viata mai ridicata, au acumulat cantitati crescute din acest metal greu. Pestii pe care ar trebui sa-i evitam, datorita continutului ridicat de mercur sunt: rechinul, tonul de dimensiuni mari (inclusiv cel la conserva) si pestele spada.

Mercurul din alimente este cu atat mai periculos pentru femeile gravide si pentru cele care alapteaza, putand cauza probleme serioase in dezvoltarea sistemului nervos al copilului.
Nu doar mercurul este periculos. Majoritatea pestilor din comert sunt de crescatorie, nefiind nici pe departe la fel de sanatosi ca cei de captura, datorita calitatii hranei pe care o primesc, a conditiilor de viata (de cele mai multe ori, pestii de crescatorie traiesc inghesuiti, fara posibilitati mari de miscare) si, uneori, a continutului de antibiotice.

Pestii cei mai benefici pentru sanatate sunt macroul (de preferat sa fie cat mai mic), ansoa, hering, sardine si somon salbatic. Cantitatea recomandata este de minimum 2-3 portii pe saptamana, insa se pot manca pana la 4-5 portii pe saptamana, pentru a mentine o sanatate buna. Printre beneficiile consumului de peste se mai numara si scaderea riscului de boala Alzheimer sau de atacuri cerebrale. Femeile insarcinate care consuma cel putin o data pe saptamana peste, benefic pentru sanatate dau nastere la copii cu o buna sanatate a creierului.

Pe langa tipul de peste consumat, conteaza in egala masura nivelul de prospetime al acestuia si modul in care este preparat. Recunoastem un peste proaspat dupa aspectul limpede al ochilor, culoarea branhiilor (rosu intens) si aspectul carnii (tare, sa nu se desprinda de pe oase). Ca si mod de gatire, se recomanda prepararea la cuptor sau fierberea, mai putin prajirea.

De asemenea, conteaza si provenienta pestelui. Daca apele din care provine sunt poluate, carnea pestelui va contine de asemenea pesticide si alte substante toxice.
Ales cu grija, in functie de gradul de prospetime, provenienta si posibilul continut de metale grele, pestele ramane unul dintre cele mai sanatoase alimente de pe mesele romanilor.
Un alt aspect important il constituie felul in care gatim pestele. Este important sa retinem ca pane-urile sau pestele prajit in ulei devin adevarate bombe calorice, iar prin uscare si afumare pestele pierde mare parte din acizii grasi Omega 3. De aceea, este indicat sa preparati pestele la cuptor, in folie de aluminiu, la gratar sau la aburi, sa nu adaugati maioneza si alte dressing-uri, nu folositi ulei in cantitati industriale pentru a face o salata de icre, ci mai degraba mancati-le pe paine unsa cu putin unt.

De asemenea, inainte sa cumparati pestele, fiti atenti sa aiba ochii stralucitori, carnea ferma si solzii nelipiciosi, pentru ca aceste semne indica faptul ca pestele este proaspat.

Puteti asezona pestele cu diverse sosuri, cum ar fi:

www.labucatarie.ro va ureaza Sanatate, inainte de toate!