Indulcitori naturali

 




Daca adultilor li se recomanda sa inlocuiasca zaharul cu un indulcitor, atunci este necesar sa recomandam si copiilor acelasi lucru? Da, este o intrebare buna. Aceasta masura este necesara in cazul in care copilul este prea gras pentru varsta lui. Dar, daca are o corpolenta normala, nu exista un motiv pentru a-i scoate cele cateva bucatele de zahar de la micul dejun.

Pentru a limita consumul zilnic (aceasta recomandare priveste toata familia), se pot prepara deserturile cu edulcoranti.

Atunci cand alcatuiti meniurile copiilor trebuie sa aveti grija:
– sa evitati supraincarcarea hranei cu glucide rele, pentru a nu destabiliza metabolismul;
– sa evitati combinatiile alimentare contra naturii, care slabesc organismul si genereaza
numeroase probleme de sanatate.

In privinta alimentatiei, toata lumea spune cu cea mai mare convingere – ca mesele trebuie sa fie “echilibrate”. Prin aceasta, se inteleg, in general, mesele in compozitia carora figureaza alaturi proteine, glucide si lipide. Dar, aceasta opinie este complet falsa!
Intr-adevar, trebuie sa mancati proteine, glucide si lipide, pentru a fi siguri ca absorbiti toate substantele de care are nevoie organismul. Si asta, in special pentru copii, al caror corp este in formare. Eroarea comuna pe care o facem, este aceea de a crede ca echilibrul alimentar trebuie sa se manifeste la nivelul unei singure mese.
Cand vorbim de o masa echilibrata ar trebui sa mentionam ca acest echilibru trebuie sa se refere la mai multe mese si nu la una singura. Aici este toata diferenta. Si este esentialul a ceea ce trebuie sa stim si sa respectam, pentru a evita tulburarile de metabolism.
Altfel spus, trebuie sa avem grija sa alcatuim pentru copii meniuri in care vor domina fie protido-lipidele, fie glucidele. Dar nu incercati sa combinati sistematic ambele categorii la o singura masa, dimpotriva, evitati acest lucru.

Micul dejun

Asa cum sustineau si anglo-saxonii, micul dejun trebuie sa fie cea mai consistenta masa a zilei. Si asta, in special pentru copii. In schimb, parintii gresesc cand vor sa-l faca “echilibrat”, alcatuindu-l din glucide (cereale) si proteine-lipide (oua, mezeluri, si carne). Recomandarea este de a face din micul dejun al copiilor o masa in care domina glucidele.
Deci le puteti da concomitent:
– paine, de preferinta neagra;
– cereale (pe cat posibil brute; evitati-le pe cele care contin orez decorticat, porumb, zahar, miere sau caramel, etc);
fructe (acestea trebuie consumate primele).
La aceasta masa, este de preferat sa domine glucidele “bune”, iar copilul sa nu consume decat lapte smantanit sau semi-smantanit, ca si grasimi vegetale. Daca se doreste sa se consume branza de vaci sau un iaurt, acestea trebuie sa fie cu 0% grasimi.
Nu este recomandata mierea sau dulceata, deoarece concentratia de zahar (chiar daca este naturala, la miere) este mult prea mare. Dulceata trebuie sa fie mancata cu totul exceptional, in afara cazului in care este preparata cu un indulcitor de sinteza.

Pranzul

Pranzul va fi dominat, mai ales, de proteine si lipide. Deci va contine carne sau peste. Ideal, ar fi sa evitati sa serviti la carne si la peste, cartofi, orez sau paste. Pentru garnitura, ar trebui sa alegeti legume cum ar fi fasole verde, telina, conopida, ciuperci, etc. Daca felul principal este pe baza de proteine si de lipide (carne, peste, mezeluri) este de dorit sa limitati desertul la branzeturi sau lactate (mancate in cantitatea dorita).Daca este de varsta scolara, din pacate, copilul isi va lua, poate, masa de pranz in afara casei. In acest caz, parintii ii vor scapa alimentatia de sub control. Dar daca nu este “prea gras”, situatia copilului nu va fi dramatica, doar pentru atata. Dupa aceea, lucrurile se vor repara la masa de seara. Daca acasa s-a deprins deja cu obisnuinta de a nu manca paine sau de a nu manca fructele decat pestomacul gol, copilul va putea limita, intr-o masura, neajunsurile.

Gustarea

Pentru toata lumea, in general, si pentru copii, in special, este mai bine ca numarul de mese sa fie mai mare, decat mai mic. La fel ca si micul dejun, gustarea va fi in mod esential glucidica. Daca le dati paine, ar trebui sa fie neagra sau facuta cu faina necernuta. Pe paine le puteti pune margarina de masa si evitati dulceata.Copiilor le puteti da ciocolata, cu conditia sa fie de buna calitate, adica sa aiba un procent de ridicat de cacao, minimum 60%.

Cina

Cina copilului va putea fi dominata fie de o glucida “buna”, care sa constituie, ea insasi, un fel de mancare: linte, orez complet, paste complete sau de proteino-lipide (carne, peste, oua). Oricare ar fi optiunea, primul fel al cinei copilului trebuie sa fie o supa deasa de legume (praz, rosii, telina etc.). Dupa cum bine stim, copiii nu mananca suficiente legume verzi, pentru ca nu le plac; acestea contin, totusi, fibrele alimentare indispensabile unei bune dinamici a tranzitului intestinal si sunt bogate in vitamine, saruri minerale si oligo-elemente. De aceea, cel mai bun mijloc de a-i face sa le manance este sa le dati o supa buna de legume, pe care le-ati pasat cu mixerul. O alta categorie de mancaruri ce plac copiilor, sunt legumele umplute, ca rosiile, vinetele, dovleceii, anghinarea si varza. Acesta este un mod foarte simplu de a prepara legumele cu fibre, ceea ce permite largirea gamei de mancaruri dincolo de nelipsitele paste, orez si cartofi. La cina, este recomandat sa dati copiilor ca desert lactate facute din lapte semi-smantanit, ca: gelatinele, cremele caramel, pe care le puteti prepara inlocuind zaharul cu fructoza sau cu un indulcitor de sinteza. Acasa, evitati cat puteti de mult aceste tipuri de hrana: sandviciul, hamburgerul si hot-dogul. Nu-l veti impiedica pe copil sa-i placa hamburgerul, asa cum ii plac si sucurile sau cola. Totusi, acesta nu este un motiv pentru a i-l pregati si acasa. Este un tip de hrana contraindicat pentru sanatatea lui, deoarece contine o cantitate prea mare de glucide rele asociate cu carnea. Rezervati acest gen de mancare pentru ocaziile in care va constitui un mod practic de alimentatie, adica atunci cand nu sunteti acasa. Luati-va copiii, cate o data, din cand in cand, la McDonalds sau la Burger King, daca le face placere, dar aceste ocazii trebuie sa ramana exceptionale!

Sursa: Montignac